VOD-Review: The Human Race

Zeno Pictures

Zeno Pictures

Eén van de ontdekkingen op het Bifff in 2013, was deze Amerikaanse variant op Battle Royale. De film haalde nooit de reguliere zalen bij ons, maar is nu bijna drie jaar na datum dankzij het onafhankelijke Belgische label Zeno Pictures,wel te bekijken via VOD.

Regie: Paul Hough
Cast: Paul McCarthy-Boyington, Eddie McGee, Trista Robinson

Zeno Pictures

Zeno Pictures

In 1979 publiceerde de populaire  Amerikaanse auteur Stephen King enkele titels onder het pseudoniem Richard Bachman, waaronder The Long Walk waarin een gruwelijke marathon op leven en dood wordt gelopen. Dat idee wordt in The Human Race aangevuld met flarden uit David Cronenbergs horrorklassieker Scanners en vooral uit Battle Royale van Kinji Fukasaku.

Een groep van tachtig deelnemers wordt wakker in een verlaten oord en hoort in het hoofd een stem die uitlegt dat de enige manier om in leven te blijven er in bestaat om te gaan lopen en te blijven lopen, maar ook dat het gras betreden, tweemaal gedubbeld worden door medelopers en afwijken van het aangegeven pad een gewisse dood betekenen. Via flashbacks krijgen we vervolgens  een aantal sleutelpersonages geïntroduceerd, al blijkt meteen dat dat geenszins een aanwijzing is dat die karakters daarom ook lang zullen meedraaien in de plot.

Zeno Pictures

Zeno Pictures

Het dient gezegd dat regisseur Paul Hough in zijn debuut (hij draaide voordien enkele kortfilms en wat televisiewerk) een vakkundigheid aan de dag legt die in veel hedendaagse horrorfilms schromelijk ontbreekt.  Hij zet alles sober, maar vreselijk efficiënt in beeld en hoewel de brutale afslachtingsrace geen seconde vernieuwend is, blijf je dankzij de kordate en franjeloze regie wel geboeid kijken. Er is een weldadig contrast met de uitgemolken ‘torture porn’, die de Amerikaanse genrecinema toendertijd beheerste, waarin elke scène en elk effect eindeloos herhaald wordt en het doden van slachtoffers tot in het ridicule wordt gerokken. De onfortuinlijke lopers vallen bij bosjes, maar voor de meeste heeft Hough nauwelijks meer dan een moment over, wat het niet aflatende hoge ritme van de prent zeker ten goede komt.

Aan het eind heb je het gevoel dat de film zijn hand overspeelt door de simpele verhaallijn op te zadelen met al te veel ballast en een teleurstellende finale, maar wat vooraf gaat is een bijzonder stevige en relatief intelligente brok horror.