Why are pirates called pirates? Because they AAAARR!

Sony Pictures Entertainment

In 2000, kort na de release van Chicken Run, kwam Aardman Studios al met het idee om een piratenfilm te maken. Dreamworks, de studio die de film uiteindelijk zou gaan verdelen, ging echter niet akkoord, en was van mening dat piraten niet commercieel genoeg waren. Disney zou enkele jaren later het tegendeel bewijzen met Pirates of the Carribean, maar op dat moment waren piraten nog not done. Het concept werd omgevormd tot een film over ratten, en kwam in 2006 (dus na Pirates of the Carribean en het eerste vervolg) uit als Flushed Away. Toch waren de mensen van de Aardman Studios nog niet klaar om het piratenidee op te geven. Toen ze de boekenreeks The Pirates! van Gideon Defoe tegenkwamen, was dus al snel beslist om er iets mee te doen. Het resultaat is The Pirates! Band of Misfits, een speelse, originele en humoristische claymation animatiefilm.

Sony Pictures Entertainment

Dat de film niet is gemaakt met de tegenwoordig overal gebruikte 3D computeranimatie, is meteen duidelijk. De personages en omgevingen zien er allemaal tastbaarder en echter uit dan bij zijn volledig digitale collega’s. Dat de personages af en toe iets minder vloeiend bewegen, nemen we er graag bij. Toch is niet heel de film uit kleifiguurtjes gemaakt; hier en daar zien we ook wat computeranimatie. Zo ziet de golvende zee er bijvoorbeeld iets te goed uit om van klei te zijn. Maar vooruitgang is niet altijd slecht, zoals de Aardman studio hier bewijst. Ze slagen erin om het beste van het oude met het beste van het nieuwe te combineren, en zo creëren ze een wereld die bijna tastbaar aanvoelt, en tegelijk groots en majestueus is.

En dan is er nog de cast: de piraten (en hun vijanden) worden door een bijna perfecte cast gespeeld. Hugh Grant is dan misschien niet de ideale keuze als The Pirate Captain, maar de rest van de cast is zo goed dat we Hugh Grant graag door de vingers zien. Bovendien valt hij hier best nog mee, dus zelfs wie niet geen fan is van de man (en wie kan je dat verwijten?) heeft geen reden om deze film niet te gaan zien. Naast Hugh Grant bestaat de piratenbende onder andere uit Martin Freeman, Ashley Jensen, Russell Tovey en Brendan Gleeson. De concurrerende piraten worden gespeeld door Salma Hayek, Jeremy Piven en Lenny Henry. De cast wordt vervolledigd door Imelda Staunton als Queen Victoria en Doctor Who (David Tennant) als Charles Darwin. Deze droomcast stelt niet teleur, en elke acteur past perfect bij zijn personage.

In een periode dat het niveau van de kinderfilms niet bijzonder hoog ligt (kijk maar naar Plop en de kabouterkoning of Alvin & The Chipmunks 3), is deze Pirates! Band of Misfits een geweldige afwisseling. Hij bevat alles dat een goede kinderfilm moet hebben: verbeelding, originaliteit en humor. Maar ook de ouders zullen zich niet vervelen. De humor is van voldoende hoog niveau dat ook volwassenen er 88 minuten kijkplezier aan zullen beleven.  Er zitten ook enkele grapjes in de film die de jongste kijkers niet meteen zullen begrijpen (en maar goed ook), wat ze voor het oudere publiek alleen maar amusanter maakt. Voor wie niet overtuigd is, is er natuurlijk ook nog altijd de nieuwste plopfilm.