Wie is de flauwste van het land?

Mirror Mirror

Belga Films

“Spiegeltje, spiegeltje aan de wand; wie is de mooiste van heel het land?” Deze woorden zijn ondertussen onsterfelijk. Nadat de gebroeders Grimm ze in 1812 neerschreven, zijn ze al ontelbare keren nieuw leven ingeblazen. Een tijdje geleden verscheen op deze website nog een lijstje met 5 merkenswaardige filmversies van het bekende sprookje. De meeste van deze films hebben één ding met mekaar gemeen: ze zijn niet erg goed. Het blijkt ongelooflijk moeilijk te zijn om een versie te maken die het genie van de legendarische Disney-film kan evenaren. Er werd dus veel verwacht van Mirror Mirror (of Snow White of Sneeuwwitje, zoals hij bij ons in de zalen komt.) Slaagt deze adaptatie er wel in om de magie terug in het sprookje te steken? Helaas lijkt het ook dit keer niet gelukt om het juist te doen.

Belga Films

Het verhaal blijft hier grotendeels hetzelfde: een jong meisje met sneeuwwitte huid, een kwaadaardige stiefmoeder, een magische spiegel, zeven dwergen en een knappe prins. Toch worden er ook een paar elementen toegevoegd of veranderd; zo ligt de focus in deze versie veel sterker op de boze koningin (Julia Roberts), en het verhaal wordt ook vanuit haar standpunt verteld. Ze heeft sowieso al een afkeer voor haar beeldschone stiefdochter (Lily Collins), die volgens haar de meest pretentieuze naam mogelijk heeft gekregen. Maar wanneer de knappe prins (Armie Hammer) duidelijk meer aandacht heeft voor Sneeuwwitje, is de maat voor de koningin vol. Ze geeft aan haar dienaar (Nathan Lane) de opdracht om de prinses om het leven te brengen.

De film werd geregisseerd door Tarsem Singh, en dat is meteen duidelijk. Zijn specifieke visuele stijl valt meteen op. Op het visuele aspect van deze film kan dan ook weinig kritiek gegeven worden. Subtiel kan zijn regie niet genoemd worden, maar prachtig is het altijd. Jammer genoeg is dit niet genoeg om de film boeiend te houden. De eerste 20 minuten hebben we nog genoeg aan de visuele overdaad die Singh naar al zijn projecten brengt, maar vanaf dan komt de verveling snel. Mirror Mirror blijft een middelmatige hervertelling van het bekende verhaal, en wanneer het hele verhaal vanaf het begin al duidelijk is, is er nog maar weinig aan. Om het boeiend te houden, wordt er nog een woudmonster toegevoegd. Aan dit monster is dan nog eens een verrassende plotswending verbonden, maar ook die is voor de semi-intelligente kijker al heel lang op voorhand duidelijk.

Belga Films

Julia Roberts als de boze koningin leek aanvankelijk niet de meest voor de hand liggende keuze. Roberts heeft tijdens heel haar carrière haar best gedaan om haar good girl imago hoog te houden, en de schurk in een sprookje lijkt dan ook niet de beste rol voor haar. Een goede fee had misschien logischer geweest, maar in Sneeuwwitje komen er nu eenmaal geen feeën voorbij gefladderd. Kwaadaardige koningin/stiefmoeder/heks dan maar. Toch doet ze het verrassend goed. Het is net door het brave imago van Julia Roberts dat de koningin iets fantastisch venijnig geeft. Ze behandelt iedereen verschrikkelijk, maar ze doet dit (bijna) altijd met een brede glimlach. Uiteindelijk blijkt Roberts nog één van de interessantere elementen van deze film te zijn.

Singh zit altijd op de grens tussen goede smaak en overdreven kitsch. In Mirror Mirror overschrijdt hij die lijn meermaals. De film zit vol flauwe humor, bewust slechte visuele effecten, en vaak over te top acteerwerk. Voor wie daar tegen het einde van de film nog niet van overtuigd is, heeft Singh nog een verrassing in petto. De film eindigt met een bizar lied getiteld I believe (in love) dat meer op zijn plek zou zijn in een Bollywood musical dan in een sprookjesfilm. Hoewel een heerlijk fout dansnummer af en toe moet kunnen, zit het hier zo slecht op zijn plaats dat het zelfs bij de grootste liefhebbers van dit soort kitsch enkel maar een zucht kan opwekken.

Nee, een erg geslaagde adaptatie is dit zeker niet. Gelukkig moeten we niet lang wachten op de volgende poging. In juni krijgen we al Snow White & The Huntsman te zien, en die ziet er al stukken beter uit. Ook voor de soundtrack liggen de verwachtingen hoger. Het fantastische Breath Of Life van Florence + The Machine is in elk geval al stukken beter dan het Bollywood-extravaganza dat Mirror Mirror biedt.