The Horror: BIFFF – time in Bozar

BIFFF

BIFFF

Van dinsdag 8 tot en met zondag 20 april, vindt in Brussel voor de 32e keer het Brussels International Fantastic Film Festival (kortweg Bifff) plaats. Hoewel het Bifff een wereldspeler is op het vlak van genrefestivals en elk jaar duizenden bezoekers afzakken om de voorstellingen en activiteiten bij te wonen, geldt voor Vlaanderen helaas het adagio onbekend is onbemind.

Ten onrechte, want inzake aanbod en sfeer biedt het Brusselse festival zowel de avontuurlijke filmliefhebber als de meer vrijblijvende bezoeker een waaier aan mogelijkheden.

32eposte_nl

BIFFF

32 jaar geleden startte het Bifff als een project van een aantal enthousiastelingen die in een paar plaatselijke bioscopen horror- griezel- en fantasyfilms toonden aan een publiek dat inzake genrecinema behoorlijk op zijn honger bleef zitten in het meer reguliere bioscoopaanbod. Al snel werd uitgeweken naar een vaste locatie en gedurende jaren was de – nu afgebroken – Passage 44, de locatie voor een festival dat stap voor stap bouwde aan een enorme reputatie , ook op internationaal vlak.  In 2007 verhuisde de hele zaak naar Tour & Taxis, wat vooral veel meer ruimte opleverde en de mogelijkheid om een soort festivaldorp op te bouwen dat de sfeer bijzonder ten goede kwam. Vorig jaar werd de overstap gemaakt naar de prestigieuze gebouwen van Bozar, een wissel waarover de meningen voorlopig nog uiteenlopen (passen het rebelse sfeertje van het Bifff en de cultuurtempel wel bij elkaar ?)  maar die wellicht pas over een aantal jaar op een definitief oordeel zal kunnen rekenen.

Het unieke karakter van het Bifff uit zich in een drietal troeven. De eerste troef is het gevarieerde aanbod. Wie een blik werpt op de variatie aan films die de afgelopen jaren hun eerste kans kregen op het festival, kan niet anders dan vaststellen dat er elk jaar veel meer getoond wordt dan louter horror. Het Zweedse Let the Right One In, Stoker, en [Rec] zijn films die op het Bifff de kans kregen hun reputatie te bouwen en vervolgens een groot publiek wisten te bereiken. Maar je zit ook goed voor obscure ontdekkingen als The Human Race, Pieta van Kim Ki-Duk (deze maand trouwens te zien in het KASK te Gent in het kader van One Shot Cinema, een initiatief van het Filmfest Gent) of dé ontdekking van vorig jaar: het onnavolgbare Excision. Die grote diversiteit in het aanbod (thriller, horror, J-griezel, manga, anime en extreme underground) zorgt er ook voor dat regisseurs en producers met veel plezier nieuw werk al eerste een kans geven op het vermaarde festival.

Daarnaast is het ontegensprekelijk zo dat het Bifff zijn wat anarchistische en recalcitrante ziel uit de beginjaren nooit heeft verloochend. Eén van de mythische aspecten van het festival is de beruchte publieksparticipatie. Nieuwe bezoekers durven al eens grote ogen opzetten wanneer de volledige zaal meebrult met de festivaltrailer en hun buurman plots gaat huilen als een weerwolf wanneer de volle maan in beeld verschijnt. Hoewel filmmakers en acteurs ondertussen wel wat voorbereid zijn op de interviews vóór de vertoning (er wordt steevast om une chanson geschreeuwd en wee diegene die zich aan deze verplichting probeert te onttrekken) wil je niet graag in de schoenen staan van iemand die een flutprent komt vertonen. Er wordt luidkeels commentaar gegeven op de actie en hoewel het publiek al vlug bewogen wordt tot respectvolle stilte en instemmend gemompel wanneer de prent in de smaak valt, zijn de beledegingen niet van de lucht wanneer het getoonde niet aan de verwachte standaard beantwoordt. Die op zijn zachtst gezegd bijzondere sfeer in de zaal , maakt onlosmakelijk deel uit van de opmerkelijke stijl van het Bifff en zorgt er voor dat cineasten als Neil Marshall (The Descent) en Dario Argento (Suspiria) er kind aan huis zijn.

BIFFF

BIFFF

Een derde grote troef vormen de vele nevenactiviteiten die het gebeuren extra kleur geven. De Zombie-parade trekt jaarlijks door Brussel en is voor de buitenwereld wellicht het meest zichtbare gegeven van het festival: honderden als zombie uitgedoste fans maken dan de binnenstad onveilig. Het vampierenbal laat zich het best samenvatten als een Halloweenfuif in april en de cosplay competitie biedt de mogelijkheid aan verwoede verzamelaars om verkleed als hun favoriete personage de hoofdprijs in de wacht te slepen. Daarnaast zijn er jaarlijks tentoonstellingen van tekenaars (elk jaar zorgt een nieuwe stripauteur voor de opvallende affiche) , bodypainters en aanverwante én zijn er verkoopstanden met posters, zeldzame DVD’s of boeken. Eén van de grootste evenementen is De Nacht, een marathon van 4 films, afgesloten met een ontbijt in het vroege ochtendgloren, na uren griezel- en huiverplezier.

Bovenal echter blijft het Brussels International Fantastic Film Festival een plaats waar de cinefiel films kan ontdekken ! Het programma voor dit jaar moet nog verschijnen (alle praktische info kan u vinden op www.bifff.net) , maar ondergetekende kijkt in ieder geval al reikhalzend uit naar het vinden van een nieuwe Dog bite Dog, Vinyan of Hell Driver.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: ,

Comments are closed.