Van Cannes naar Oscars

Cinéart

Cinéart

Met de grootste Europese filmfestivals achter de rug – Berlijn en Cannes – beginnen de Transatlantische speculaties al te laaien over wie de Oscar shortlist zal halen. Hoewel er nog een punt kan gemaakt worden dat Venetië aan zijn comeback werkt (vorig jaar hebben ze Gravity getoond, alhoewel buiten competitie), ligt er enkel nog Toronto Film Festival als hoogvlieger tussen de Palme d’Or en het Gouden Beeldje.

De Croisette was dan ook heel Noord-Amerikaans getint dit jaar. Niet dat dat uiteindelijk veel zegt. Cannes heeft altijd al een boontje gehad voor polemische films – terwijl de Oscars nog steeds een boontje toont voor traditionele (en soms wat té brave) filmmakelarij. Zo zien we de warm onthaalde, gitzwarte satire op Hollywood, Maps to the Stars van David Cronenberg, niet onmiddellijk een nominatie voor beste film halen.

Cinéart

Cinéart

Julianne Moore, die in Cannes beste actrice heeft gewonnen voor haar vertolking als star from hell, lijkt ons dan weer een zekere nominatie. Uiteindelijk is de roodharige actrice al vier keer genomineerd geweest, maar heeft ze tot nu toe nog steeds geen beeldje mee naar huis kunnen nemen. Marion Cotillard lijkt ons eigenlijk ook zo’n safe bet – de Française heeft in 2008 al gewonnen voor haar vertolking van Edith Piaf in La Môme.

De gebroeders Dardennes hebben weliswaar nog nooit een Oscar-nominatie kunnen scoren. Dat ze met Deux jours, une nuit hun derde Palme d’Or niet hebben kunnen binnenhalen, wilt misschien zeggen dat de Academy ze wél zal appreciëren (het is allemaal politiek…). De vraag is weliswaar of Deux jours, une nuit onze officiële inzending zal worden naar de Oscars. Uiteindelijk hebben we de dubieuze beslissing gemaakt om Rundskop naar L.A. te sturen in plaats van de beter onthaalde (en Cannes juryprijs-winnaar) Le gamin au vélo in 2012…

Palme d’Or winnaar Winter Sleep van Nuri Bilge Ceylan lijkt ons dan weer een gegarandeerde genomineerde. De Turkse cineast van de gelauwerde Once Upon a Time in Anatolia (die in 2011 beste film won in Cannes), de Turkse inzending voor de Oscars in 2012, heeft de shortlist destijds niet gehaald. Het lijkt ons vreemd dat de Palme d’Or-winnaar het ditmaal niet zal halen. We mogen ook niet vergeten dat door een te late distributie, de Palme d’Or-winnaar van vorig jaar, La Vie d’Adèle nog niet ingezonden werd door Frankrijk.

Les Films Séville

Les Films Séville

We hopen ook Prix du Jury-winnaar Xavier Dolan terug te zien in de nominaties voor beste buitenlandse film. Kind aan huis in Cannes, heeft de 25-jarige Canadese cineast slechts zijn debuutfilm – J’ai tué ma mère – als officiële inzending gezien. Aangezien Mommy zijn eerste film in competitie is geworden (Mère, Les Amours Imaginaires en Laurence Anyways werden allemaal in de nevencompetitie Un Certain Regard vertoond) lijkt de inzending sowieso een feit. Of hij de shortlist haalt is nog een andere vraag…

De eeuwige enfant terrible, Jean-Luc Godard, die met Adieu au langage tevens de juryprijs heeft gewonnen, zien we daarentegen niet snel op de shortlist geraken. Ten eerste is de film eveneens een Franse productie (en La Vie d’Adèle lijkt wel een zekere inzending), ten tweede heeft de revolutionaire filmmaker nooit een nominatie gekregen van de Academy en ten derde zien we niet onmiddellijk een experimentele 3-D film (een recensent noemde de film als een “gedurfde aanval op de ogen”) warm onthaald worden door de kiezers.

Foxcatcher lijkt ons dan weer een zekere genomineerde. Regisseur Bennett Miller (Moneyball) heeft al een Oscar-nominatie in 2006 gekregen voor Capote en met zijn prijs voor beste regie in Cannes lijkt een nieuwe nominatie zo goed als zeker. De positieve buzz rond de prestatie van Channing Tatum, die er Olympische worstelaar Mark Schultz vertolkt, zal wel leiden tot de eerste Oscar-nominatie. Uiteindelijk houdt de Academy van acteurs die zowel blockbusters (Step Up, Dear John, 21 Jump Street) als alternatieve(re) producties combineren (A Guide to Recognizing Your Saints, Magic Mike, Side Effects).

A-Film

A-Film

Hetzelfde geldt voor Mark Ruffalo, die voor The Kids are All Right al één nominatie heeft ontvangen. Ruffalo heeft ook al wat blockbusters gedragen (The Avengers, Now you see me) en heeft goede kritiek gekregen voor zijn bijrol in Millers film. Ook een zekere kanshebber voor nominaties is Mike Leigh (Naked). Hoewel zijn Cannes-film Mr. Turner met wat fluctuerende kritiek werd onthaald – heeft hoofdacteur Timothy Spall de prijs voor beste acteur kunnen kapen.

We blikken nog even terug naar Berlijn, waar The Grand Budapest Hotel in première is gegaan en natuurlijk ook wel wat nominaties zal krijgen (hoewel we niet verbaasd zullen zijn als dat vooral op technisch vlak zal zijn). Richard Linklaters nieuwste existentiële film, Boyhood (waarbij hij het opgroeien van een jongen gedurende 12 jaar lang heeft gefilmd) heeft tot nu toe niks anders dan lovende kritiek ontvangen. Daar lijkt ons weer dat Linklater & co op artistiek vlak wel zullen genomineerd worden.

Maar zoals dat eenmaal gaat zullen de ware prijsbeesten pas tegen november uitkomen, met hopelijk al wat premières in Toronto. We kijken uit naar wat het Canadese filmfestival in petto heeft dit jaar…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.