1954: Seven Samurai

Toho

Toho

We maken graag gebruik van deze retro-reeks om ons dierbaar publiek er aan te herinneren dat de geschiedenis van de film niet uitsluitend een westerse bezigheid is. Er kan bijvoorbeeld veel geschreven worden over de Japanse regisseur Kurosawa Akira. Meester in het vertellen van epische verhalen, kunstenaar als het gaat om het tot leven wekken van de oorlogszuchtige Japanse geschiedenis. Het enthousiasme waarmee hij zwart-wit films weet te belichten in ongeëvenaard en de choreografie van zijn actiescènes zijn (zeker voor die tijd) niet minder dan spectaculair.

Toho

Zijn inspiratie haalde hij uit de geschiedenisboeken, maar evengoed uit het werk van Shakespeare of Dostojevski. En voor zijn diepmenselijke hedendaagse verhalen was een blik op het naoorlogse Japan genoeg om het leven van de gewone mens te schetsen. In al zijn films schemeren verschillende strijden door: individuele vrijheid tegenover voorspoed van de gemeenschap, mens tegen natuur, orde tegen chaos.

Na zijn internationale doorbraak met Rashômon in 1950, bracht Kurosawa 60 jaar geleden Seven Samurai uit. Shichinin no samurai vertelt het verhaal van een klein boerendorpje dat de hulp inschakelt van zeven huurlingen om zich te verdedigen tegen een agressieve roversbende. De overlevingskansen zijn gering en kost en inwoon is hun enige loon, maar voor de meestersloze samurai in barre oorlogstijden is deze nobele taak beter dan te creperen in de bergen.

Zowel visueel als structureel maakte Seven Samurai indruk. Kurosawa spreidde de productie over een heel jaar en liet het dorp volledig nabouwen op een bergflank. De authenticiteit van kostuums, gebruiken en wapens was een obsessie voor de filmmaker. De gevechtsscènes zijn groots in beeld gebracht met veel aandacht voor heroïek en esthetiek. De manier waarop de hoofdpersonages worden geïntroduceerd getuigt van een zeldzame graad van humanisme waar Kurosawa samen met manga-tekenaar Tezuka Osamu een patent op lijkt te hebben. Kurosawa probeert verschrikkelijk veel in zijn film te steken en drijft de looptijd ervan tot drie en een half uur.

Toho

In die drie en een half uur gaat het gemoed van de boeren van fatalisme naar hoop en terug. De samurai maken zich klaar om samen met de dorpelingen te vechten tegen een externe vijand. Ze maken kennis met het dagelijks leven van de boeren, maar ook met hun eng wereldbeeld en hun achterdocht. De sociale positie van de plattelandsbevolking wordt tegenover de oorlogszuchtige nobiliteit geplaatst en de keuze tussen vrije wil en sociale immobiliteit blijft betwist.

Zowel dankzij zijn jidaigeki (tijdperkfilms) als zijn hedendaagse verhalen, kreeg Kurosawa de status van bekendste en meest gerespecteerde Japanse regisseur in de internationale filmwereld. Ironisch genoeg ligt zijn erg westerse manier van filmen aan de basis van die bekendheid. In tegenstelling tot de typisch lange en lage shots in de pre-oorlogse Japanse cinema, smult Kurosawa van talrijke hoeken en scherpe montage om zijn actie emotioneler te maken. Ook componist Hayasaka Fumio liet zich inspireren door westerse opera en symfonisch orkest voor de muzikale begeleiding.

Toho

Ondanks zijn leeftijd en lengte is Seven Samurai nog steeds relevant op cinematografisch vlak. De wipes tussen scènes inspireerden George Lucas, de charge van de rovers is op grotere CGI-schaal te zien in Peter Jacksons The Two Towers en heel wat hedendaags regisseurs zouden iets kunnen leren van de manier waarop Kurosawa de verschillende personages  introduceert. Vaste acteurs Mifune Toshiro en Shimura Takashi stelen de show samen met het natuurpracht van de veranderende seizoenen en de wrede kracht van strijdende mensen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , ,

Comments are closed.