1964: A Hard Day’s Night

Miramax Films

Miramax Films

Onze godfather Didier kondigde het vorige week al aan. Dit jaar zetten een aantal films in de bloemetjes. 2014 is namelijk een jubileumjaar voor een heleboel onvergetelijke klassiekers. We kunnen het dus niet laten om terug te blikken op al die pareltjes. Deze week richten we onze spotlight op een classic van regisseur Richard Lester. De man kreeg gisteren een carrièreprijs van de Los Angeles Film Critics Association. En laat het in 2014 nu ook net 50 jaar geleden zijn dat A Hard Day’s Night het levenslicht zag. Het is de eerste van twee films die Lester maakte met The Beatles (je kent ze misschien wel: dat langharig tuig dat een paar hitjes scoorde in de jaren 60). Het ideale moment om die prent nog eens uit onze dvd-kast te halen, dachten wij zo.

A Hard Day's Night

Miramax Films

We schrijven het jaar 1964. Beatlemania is in volle gang. De Fab Four hebben al twee succesvolle platen gemaakt, en hebben ook al een paar legendarische passages in The Ed Sullivan Show achter de rug. Overal waar de vier komen, schreeuwen hysterische fans hen tegemoet. Wat doe je met zo’n populaire groep? Er zoveel mogelijk geld uitslaan natuurlijk. Een Beatles-film is dan ook een logische volgende stap in de carrière van de Liverpoolse snaken.

De muzikale zwart-witkomedie A Hard Day’s Night toont een (fictieve) day in the life van John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr. Het viertal trekt van Liverpool naar Londen voor een televisieoptreden. Tijdens de hele trip worden ze lastig gevallen door hun manager en roadmanager (losjes gebaseerd op de echte roadmanagers van The Beatles), krijsende fans, een ongeduldige televisieregisseur… Allemaal willen ze wel wat van de jongens. The Beatles daarentegen willen alleen maar wat rust. Na een tijdje neemt Ringo dan ook de benen. En dan is er nog Pauls grootvader (Wilfrid Brambell), die het ene probleem na het andere veroorzaakt.

Miramax Films

Heb je het over een film van de Fab Four? Dan kan je natuurlijk niet om de soundtrack heen. A Hard Day’s Night was het eerste en enige album van The Beatles waarop elk nummer geschreven was door Lennon & McCartney. En songs schrijven, dat konden ze als geen ander. Zo penden ze het titelnummer van de plaat neer op amper één nacht tijd. De titel van de eerste Beatles-film was op het laatste moment veranderd van Beatlemania naar A Hard Day’s Night (een idee van Ringo). Er was dus nog snel een gelijknamig nummer nodig. Geen probleem voor John en Paul: de dag nadien kon de song al opgenomen worden. “They did it. They could write hit songs on demand”, aldus producer Walter Shenson. Behalve de titelsong van het album zijn er in de film nog een heleboel classics te horen. Denk maar aan And I Love Her en Can’t Buy Me Love. George Martin kreeg uiteindelijk een Oscarnominatie voor de filmscore.

De soundtrack van A Hard Day’s Night was trouwens de voornaamste reden waarom productiemaatschappij United Artists haar schouders wilde zetten onder de film. Ze wilden de filmsoundtrack in de VS kunnen uitbrengen vóór Capitol Records. De film zou wel floppen, zo dachten ze bij United Artists, maar die financiële misser zouden ze dan wel goedmaken met de cd-verkoop. Hadden zij het even bij het verkeerde eind. Zowel soundtrack als film werden een groot commercieel succes.

Miramax Films

Nu hoor ik je denken: “Natuurlijk was de film een succes. Elk tienermeisje wilde graag anderhalf uur lang kunnen kwijlen bij het aanzien van haar grote idolen. Maar konden die Beatles eigenlijk nog wat meer dan er knap uitzien en wat leuke liedjes zingen?” Toch wel. Topacteurs zouden we hen misschien niet noemen. Maar het viertal is wel spontaan, charmant en oprecht grappig. Dat hebben ze zeker ook te danken aan het script van Alun Owen. Dat sleepte trouwens ook een Oscarnominatie in de wacht. Voor de filmopnames van start gingen, volgde Owen The Beatles op hun tour door Frankrijk. Hij observeerde hen nauwkeurig en schreef vervolgens een scenario dat aansloot bij hun persoonlijkheden en levensstijl. Het script bood de vier jongens bovendien de ruimte om naar hartenlust te improviseren. Dankzij hun specifieke gevoel voor humor leverde dat geestige, soms zelfs absurde dialogen op. Kijk maar eens naar deze clip, waarin een leger journalisten The Beatles interviewt.

Miramax Films

Het frisse A Hard Day’s Night was een verademing na flauwe rockmusicals als die van Elvis Presley. Die namen zichzelf veel te serieus. John, Paul, Ringo en George staken maar al te graag de draak met zichzelf. Ze waren ook filmliefhebbers en wilden dus niet zomaar slappe kost uitbrengen voor het geld alleen. Zo zouden The Beatles genoemd zijn naar the Beetles, de motorbende van Marlon Brando in The Wild One. De Fab Four vonden uiteindelijk de geknipte regisseur voor hun eerste film in Richard Lester. Lester had eerder al een aantal absurde projecten op poten gezet met komieken Peter Sellers en Spike Milligan. Vooral de bekende maffe kortfilm The Running, Jumping and Standing Still Film uit 1959 konden The Beatles wel smaken. Met deze man wilden ze een film maken. Het resultaat is een anarchistische, soms surrealistische vorm van humor geworden. Die heeft ervoor gezorgd dat The Beatles wel eens de voorlopers van Monty Python genoemd worden. Zo liet Terry Gilliam ooit het volgende vallen:

We started the year the Beatles quit. [George Harrison] was convinced whatever that spirit was that animated the Beatles just drifted over to Python.

Niet enkel de komische geest van The Beatles en Richard Lester heeft zijn sporen nagelaten in de film- en tv-geschiedenis. Ook de impact van Lesters visuele stijl is vandaag de dag nog steeds duidelijk. Zo wordt hij wel eens de ‘Father of the Music Video’ genoemd. In 1984 kreeg hij er zelfs een award voor van MTV. Maar niet alleen in muziekvideo’s is Lesters invloed merkbaar. We citeren even filmcriticus Roger Ebert:

Today when we watch TV and see quick cutting, hand-held cameras, interviews conducted on the run with moving targets, quickly intercut snatches of dialogue, music under documentary action and all the other trademarks of the modern style, we are looking at the children of “A Hard Day’s Night”.

Een perfect voorbeeld van Lesters stijl krijgen we te zien in deze clip. The Beatles ontsnappen uit de televisiestudio en leven zich uit in een veld op de tonen van Can’t Buy Me Love. Het is een scène die 50 jaar na datum nog even opzwepend is – zelfs als je niet van The Beatles houdt. Al zal je na het bekijken van A Hard Day’s Night niet anders kunnen dan deze jongens voor eeuwig in je hart sluiten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.