1986: Aliens

Aliens

20th Century Fox

Dieter

Dieter

Het hele jaar lang halen we elke week films boven die verschenen in het jaar 19*6 of die een bijzondere verjaardag mogen vieren in 2016. Deze week brengen we een terugblik op Aliens uit 1986.

Regie: James Cameron
Cast: Sigourney Weaver, Michael Biehn, Carrie Henn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Jenette Goldstein 
Muziek: James Horner 

Aliens is de sensationele opvolger van Alien (1979), Ridley Scotts baanbrekende huiverfilm die een van de grootste verrassingshits uit de filmgeschiedenis werd en op slag een ster maakte van Sigourney Weaver. Met zijn suggestieve horror legde de Britse regisseur de grondbeginselen vast van de donkere volwassen ruimtesaga die, de infantiele Alien vs. Predator-films even buiten beschouwing gelaten, ondertussen vijf afleveringen telt. Kenmerkend voor de eerste vier delen is dat telkens een jong opkomend talent de vrije hand kreeg om zijn eigen accenten te kunnen leggen – het is net dat wat deze angstaanjagende sf-reeks zo uitzonderlijk maakt.

Aliens

20th Century Fox

James Cameron studeerde natuurkunde aan de California State University en had de knepen van het vak geleerd bij B-film-specialist Roger Corman. Camerons langspeelfilmdebuut Piranha II: The Spawning mag dezer dagen dan wel alleen nog op hoongelach worden onthaald, met zijn overige werk wist hij het respect af te dwingen van de grote majors. De idee voor Aliens ontstond al terwijl Cameron nog bezig was aan zijn doorbraakfilm The Terminator, waarvan de productie zware vertraging opliep.

Het verhaal speelt 57 jaar na de gebeurtenissen uit de originele prent. Ellen Ripley (Weaver), het enige overlevende bemanningslid van het ruimteschip Nostromo, wordt uit haar hyperslaap gewekt nadat haar shuttle per toeval in veiligheid gebracht werd. Haar werkgevers voelen haar meteen aan de tand over de faliekant afgelopen missie van de Nostromo. Wegens het gebrek aan fysiek bewijsmateriaal verliest ze haar licentie als officier en slijt ze haar dagen als arbeidster in een veranderde wereld die de hare niet meer is. De afgelegen planetoïde LV-426, waar Ripley en haar gewezen collega’s af te rekenen kregen met een moordlustig ras van buitenaardse wezens, blijkt ondertussen te zijn gekoloniseerd. Als men plots echter alle contact met de bewoners verliest, wordt Ripley weer ingeschakeld om samen met een groep tot de tanden gewapende mariniers en een androïde (Lance Henriksen) uit te zoeken wat er gaande is.

Aliens werd opgenomen met een budget van 18 miljoen dollar en deed het nog beter aan de kassa’s dan zijn voorganger. Cameron, die de Vietnamoorlog als inspiratiebron gebruikte, bepaalde ermee het gezicht van het genre in de jaren 80. Samen met Predator en Die Hard vormt de film een even meedogenloos als gespierd actie-triumviraat dat nooit meer geëvenaard werd.

Aliens

20th Century Fox

De kloeke stijl van Aliens staat haaks op de sober gestileerde aanpak van Ridley Scott. De prent is opgevat als één lange woeste oorlogsfilm, waarin een genadeloze strijd ontstaat tussen Ripley en het baarlijke oermonster. Ripley wordt de onversaagde vrouwelijke actieheld in het kwadraat, maar fungeert ook als surrogaatmoeder voor een zwaar getraumatiseerd weesmeisje (enige rol van de toen tienjarige Carrie Henn), dat zich in de ruïnes van LV-426 wist te verschansen.

Cameron brengt de helder geregisseerde actie in beeld met een urgentie alsof zijn eigen leven ook op het spel staat. De camera zit de personages vaak dicht op de huid, waardoor de spanning bijna ondraaglijk wordt. Met zijn onheilspellende sfeerschepping (een subtiel spel van licht en duisternis) draagt fotografieleider Adrian Briddle aardig bij tot het welslagen van deze vreselijk efficiënte thriller, waarin de grootste nachtmerrie van de protagoniste opnieuw werkelijkheid wordt.

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.