Chinese Colours: 5x Zhang Yimou

Beijing New Picture Film Co.

Zhang Yimou werd geboren in 1951 en groeide op in het socialistische China van Mao. Hij maakt deel uit van de groep filmmakers genaamd ‘De Vijfde Generatie’. Deze groep is begonnen met films maken na de culturele revolutie en zij waren de eersten die in hun films een aanklacht durfden uiten tegen het regime. Bij ons staat Zhang Yimou vooral bekend om zijn grandioze en kleurrijke spektakels zoals Hero. Met zijn laatste film, Under the Hawthorne Tree, keert de regisseur zich echter meer naar het menselijke drama tijdens de culturele revolutie van de jaren zeventig. Under the Hawthorne Tree vertelt het verhaal van twee jonge studenten die hopeloos verliefd worden, maar goed beseffen dat hun relatie door het regime verboden is. Wat volgt is een ontroerende en hartverscheurende film over verboden liefde met een prachtige fotografie. Voor wie de fotografisch prachtige stijl van deze regisseur beter wil leren kennen is hier het lijstje van onze vijf favorieten uit zijn oeuvre.

Xi’an Film Studio

Red Sorghum / Hong gao liang (1987)

In deze film word een jong meisje als vrouw verkocht aan de aan lepra lijdende eigenaar van een afgelegen wijnboerderij. In de korenvelden rondom de boerderij wordt ze echter verliefd op één van de knechten. Na de dood van de eigenaar erft de vrouw de boerderij en organiseert ze met haar jong zoontje een goed draaiende en bijna matriarchale mini-samenleving. Alles gaat goed tot de Japanners het gebied binnendringen en de korenvelden laten leeghalen omdat ze er een weg willen bouwen, desnoods met de meest gruwelijke middelen. Zhang Yimou speelt met het contrast tussen felle kleuren en de dorre achtergrond van het landschap rondom de boerderij. Aan het begin van de film is een scène waarin de jonge vrouw in een rode draagstoel naar de boerderij word gedragen. Het is zelden dat deze oude Chinese traditie in films getoond wordt. Hiernaast word er doorheen de film volop gebruik gemaakt van klassieke Chinese muziek. Red Sorghum won onder andere de Gouden Beer in Berlijn in 1988.

China Film

Ju Dou (1990)

In Ju Dou word een jonge vrouw uitgehuwelijkt aan een slechte, oude eigenaar van een verffabriek. De jonge bruid word echter verliefd op de jonge neef van haar man en al snel komt uit deze relatie een kind voort. De vrouw word gedwongen het kind op te voeden alsof het de zoon was van haar en haar man. Ze mag nooit vertellen wie de echte vader is. Ondanks het aangrijpende verhaal verliest de film zichzelf nooit in sentimentaliteit. Het grootste pluspunt zijn de prachtige acteerprestaties van de hoofdrolspelers en het gebruik van kleur in de sets, voornamelijk in de verffabriek zelf. Yimou Zhang maakte deze film in samenwerking met de regisseur Fengliang Yang. Ju Dou won meerdere prijzen en was in 1991 genomineerde voor de Oscar van beste anderstalige film maar werd toen hij uitkwam wel verboden in China zelf omdat het een commentaar was op de patriarchale samenleving.

Beijing New Picture Film Co.

Hero / Yingxiong (2002)

In het oude China, nog voor de eerste keizer, bevochten verschillende kleinere koningen voor macht en grondgebied. De meest machtige van deze koningen, Qin, Krijgt op een dag bezoek van Nameless (gespeeld door Jet Li). Nameless vertelt hem dat hij de drie grootste vijanden van de koning (Broken Sword, Flying snow en Sky) één voor één heeft vermoord. Hij geeft gedetailleerde verslagen van de gevechten en mag telkens na het vertellen van een verhaal iets dichter bij de koning komen… De verhalen worden in de film getoond als flashbacks met een schitterend kleurgebruik. Tijdens elk verhaal dragen de hoofdrolspelers anders kleuren en ook de omgeving speelt prachtig mee in deze kleuropbouw waardoor elke flashback een heel eigen sfeer krijgt. De vechtscènes zijn zoals we van de regisseur verwachten natuurlijk adembenemend met een overvloed aan snelle zwaardbewegingen, rondzwierende kledij en onmenselijke hoge sprongen.

Beijing New Picture Film Co.

House of the Flying Daggers / Shi mian man fu (2004)

De titel van de film verwijst naar de gelijknamige rebellenorganisatie die het in het geheim opneemt tegen de corrupte regering van de Chinese Tang dynastie. De organisatie ‘House of flying daggers’ steelt van de rijken en geeft aan de armen. Leo en Jin, twee politieagenten, bedenken een plan om het vertrouwen te winnen van de blinde danseres Mei, in de hoop dat deze hen met de leiders van de organisatie in contact zal brengen. De situatie blijkt echter veel complexer dan iemand had kunnen voorzien en hun liefde voor de danseres zal hen naar een zware tragedie brengen vol onverwachte plotveranderingen. Eén van de mooiste scènes is die waar de danseres een soort echo dans uitvoert en telkens reageert wanneer één van de agenten een trommel raakt door een nootje te gooien. De gevechten in de film zijn iets minder gestileerd en iets realistischer dan die in Hero. Zoals we van de regisseur gewend zijn, maken primaire kleuren en prachtige landschappen weer een belangrijk element uit van de stijl en sfeer van de film.

Beijing New Picture Film Co.

The Curse of the Golden Flower / Man cheng jin dai huang jin jia (2006)

The Curse of the Golden Flower is een verhaal vol royalty, geheimen en verraad. De hoofdrolspelers zijn de keizer, zijn vrouw en hun twee zoons. Op de vooravond van het Chinese Chong Yang festival is het paleis gevuld met de beeltenis van gele chrysanten als de keizer en zijn jongste zoon terugkeren van het slagveld. De keizerin moet elk uur een medicijn innemen tegen haar mysterieuze ziekte, terwijl ze een relatie met haar oudste (geadopteerde) zoon probeert te verbergen. Doorheen de film blijft het tot aan het einde raden welke zoon nu juist trouw blijft aan wie. Ondertussen vertoont de keizerin een abnormale obsessie met het borduren van gele chrysanten en is de keizer wel erg nauw betrokken bij de samenstelling van haar medicijnen. Naast de vele onderlinge relaties en verraders word de film vooral gedomineerd door het enorme gouden paleis waarin de meeste scènes zich afspelen. Elke kamer is kleurrijk en koninklijk versierd, net als de kostuums van de keizerlijke familie zelf. Het paleis krijgt een ook een heel eigen sfeer door de honderden bedienden en de stoet mannen die elk uur met bellen door de gang lopen om zingend het uur aan te kondigen. We verklappen alvast dat de meest emotionele en spannende scènes worden gespaard voor het spectaculaire einde.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , ,

Comments are closed.