Hollywood door het lint (3)

Miramax Films

Miramax Films

Hollywoodsterren hoeven niet altijd buiten de filmset door het lint te gaan. Soms hangen ze ook al voldoende de dolleman uit op de set zelf. Sommige acteurs hun randanimatie overschaduwt ruimschoots hun acteerprestaties. Maar je hebt ook acteurs wiens waanzin hun acteerwerk net naar een hoger niveau tilt. Het zijn method actors. Vertolkers die onder de de huid van hun personages blijven kleven, als ware ze Spaanse Erasmusstudenten in de Gentse tapperij “Pi-Nuts”. De ultieme method acteur is de Engels-Ierse Daniel Day-Lewis.

RCV Film Distribution

Ik zag Day-Lewis voor het eerst als Gerry Conlon in het prachtige In the Name of the Father. Niet veel later zag ik hem als Bill “The Butcher” Cutting in Gangs of New York. Die man moest ik volgen. Dat viel bovendien nog behoorlijk mee, want hij neemt rollen aan met de traagheid waarmee de grote Terence Malick films schiet. Zelden zo een intense acteur gezien.

Day-Lewis vertolkt geen personages. Hij wórdt het personage. Zodra hij een nieuw script in handen heeft, is er geen Daniel meer.  Sommigen noemen hem de beste acteur van zijn generatie. Voor anderen is hij een compleet losgeslagen gek. Hij zou de set terroriseren met zijn bizar gevoel voor method acting. De productiemedewerkers de daver op het lijf jagen met niet-intentionele practical jokes.

Universal Pictures

Er gaan geruchten dat hij op de set van Gangs of New York voortdurend met zijn eigenhandig geslepen slagersmessen stond te zwaaien. Dat hij voor There Will Be Blood zijn vrije uren in een groezelig tentje in de barre woestijn doorbracht.

Ter voorbereiding van de schrijnende ondervragingsscène van In the Name of the Father  liet een 15 kilo afgevallen Day-Lewis zich nachtenlang opsluiten in een gevangeniscel. Crewleden maande hij aan om emmers ijskoud water over hem te kappen en hem uit te schelden voor rotte vis. Tijdens het eigenlijke filmen stond hij erop dat zijn mede-acteurs effectief aan zijn oorlellen trokken alsof het een ronde touwtrekken bij de Schotse Highland Games betrof.

Columbia TriStar Home Video

In het onwezenlijk tragische My Left Foot speelde hij de, op een linkervoet na, volledig verlamde Christy Brown. Day-Lewis weigerde na het filmen uit zijn rol te komen. Terwijl de rest van de cast hun middagbroodjes verorberden, moesten crewmedewerkers hem voederen. Af en toe bewoog hij wel even zijn linkervoet. Zelfs toen zijn agent langs kwam bleef, Day-Lewis in zijn rol. De man verliet furieus de set.

In de filmadaptatie van Milan Kundera’s  magnum opus The Unbearable Lightness of Being speelde hij de Tsjechische dokter Tomas. Ter voorbereiding van deze rol leerde Day-Lewis vloeiend Tsjechisch spreken. Niemand die weet waarom, de film werd integraal in het Engels opgenomen. In The Last of the Mohikans speelt hij geen indiaan. Hij wérd een indiaan. Maanden voor het filmen trok hij zich terug in de barre wildernis, waar hij niets anders deed dan jagen, vissen en leven van wat hij plukken kon.

20th Century Fox

Dat Daniel Day-Lewis zijn gestoorde method acting methodes niet verleerd is, blijkt uit Lincoln.  Ditmaal wou hij de karakteristieke stem van de beroemde Amerikaanse president met de forse kabouterbaard geloofwaardig neerzetten. Pas na weken oefenen, was Day-Lewis eindelijk tevreden van het resultaat.

Elke normale vent zou dan zijn agent naar Steven Spielbergs agent laten bellen om een afspraak te maken. Maar Daniel is geen normale vent. Daarom nam hij een cassetterecorder, stak er een cassette in, en liet de Abe in hem los. Enkele dagen later zou  Spielberg een mysterieus pakje in zijn brievenbus vinden. Daniel had er niets beter op gevonden om naast de tape, ook meteen de taperecorder op te sturen.

The tape recorder “was an Japanese model, 1950s, really old,” says Spielberg. “You could fit it in the palm of your hand. There was a cassette in it and then there was a beautiful envelope with — Daniel had a little piece of art on it — it was a skull and crossbones, so only for me to open.”

20th Century Fox

Spielberg, de man die ’s nachts soms urenlang naar de sterren tuurt in de hoop een glimp van buitenaards leven te zien. Spielberg, de man die mij en mijn medeknikkerbroeders in 1993 in ons korte broekjes liet schijten van schrik iedere keer de T-Rex in Jurassic Park te voorschijn kwam. Spielberg, de man die hele generaties strandgasten uit het water hield met Jaws. Diezelfde Spielberg beweerde nu schrik te hebben om de speelknop van een cassetterecorder in te drukken. Na lang aarzelen duwde Hollywoods beroemdste regisserende baard op play.

I finally got the courage to hit play and I just sat and listened. And it was really a very thrilling and very promising experience that I took from this. Because I heard Abraham Lincoln speaking to me from a small Japanese recording device. It was a very, very strange paradox because here we have a 20th century technology with a 19th century man speaking to me. And it sounded like exactly as I always imagined, in my own imagination, Abraham Lincoln would sound. And I immediately called Daniel.

20th Century Fox

De rest, is zoals men zegt, geschiedenis. Daniel Day-Lewis kreeg de rol. Op 25 februari 2013 kaapte de Iers-Engelse acteur zijn derde Oscar voor beste mannelijke hoofdrol. Zijn twee vorige kreeg hij in 1989 voor My Left Foot en in 2007 voor There Will Be Blood.

Wie Lincoln in de cinema gemist heeft, kan vanaf juni de dvd of blu-ray in huis halen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , ,

Comments are closed.