Halloween: Old Carrie versus New Carrie (1)

Metro-Goldwyn-Mayer

Metro-Goldwyn-Mayer

Hoewel de moderne Carrie van Kimberly Peirce op veel vlakken gelijkloopt met het seventies origineel van Brian De Palma. Toch is deze versie uit 2013 niet een totaal kopieer-en plakwerk geworden.

Toegegeven, de structuur is grotendeels hetzelfde gebleven. Een beetje gemoderniseerd weliswaar, maar toch. Peirce voegt echter veel nieuwe details, en hier en daar zelfs compleet nieuwe scènes aan haar personages toe. Hierdoor drukt de regisseuse toch haar stempel op een ervaring die in wezen dezelfde is gebleven.

En of remakes voor jou werken of niet, als je een fan bent van het origineel, zal het opsporen van de kleine verschillen tot een vermakelijk spel leiden. Hieronder zetten we je een beetje op weg, dus het spreekt vanzelf dat wat er nu gaat volgen spoilers bevat van zowel de originele Carrie als haar remake.

MGM

1. Meer Margaret White
Vanaf het moment dat Peirce & Co Julianne Moore als Margaret White castten, wist je dat mama meer zendtijd ging krijgen. In feite gaven screenwriters Lawrence D. Cohen en Roberto Aguirre-Sacasa Moore zelfs de eerste scène in de film. Het bloed vloeit voor Margaret ook verder dankzij haar zelfverminking-verslaving. Als ze niet bezig is met haar hoofd tegen een muur te slaan, zoekt ze wel naar een scherp voorwerp om zichzelf snel even te snijden.

2. Sue Snell in verwachting

Eén van de grootste verschillen tussen de versie uit 1976 en de nieuwe versie is de grote finish. Carrie steekt haar moeder dood vooraleer ze letterlijk haar ouderlijk huis afbreekt. Maar voor ze levend begraven wordt, komt ze oog in oog te staan met Sue Snell. En ook al zag Sue net de helft van haar vrienden door Carrie afgeslacht worden, ze is toch vastberaden om nog een goede daad te stellen. Dus probeert ze Carrie nog snel uit het huis te halen voor het instort. Carrie weigert, maar voordat ze Sue eruit gooit, geeft ze toch nog snel even mee dat ze in verwachting is van een meisje.

MGM

3. Chris Hargensen is het Kwaad
Nancy Allens Chris Hargensen was de typische high school bitch. Ze was populair, had een grote mond, en pestte met trots meisjes als Carrie. En ok, in 1976 nam John Travolta’s Billy Nolan al de touwtjes in handen om een arm varken met een sloophamer dood te kloppen. Maar de Chris uit die versie sprong niet over een hek om enthousiast een varken z’n keel over te snijden. Wat ze nu dus wel doet. In de rol Portia Doubleday laat deze Chris ook zien dat ze over dingen nadenkt. Zoals wanneer ze de turnzaal te zien krijgt die helemaal versierd werd voor het schoolbal en ze er niet bij zal zijn. Met dat in het achterhoofd, beveelt ze Billy om Carrie overhoop te rijden met z’n auto. Die beslissingen lijken echter helemaal niet bij haar karakter te passen.

4. Welkom in de 21ste eeuw, Carrie
Het is een nieuwe Carrie voor een nieuwe generatie. Geen moderne film zonder moderne technologie, en de Carrie van Moretz voelt dat harder dan ooit.
In plaats van het tampon- en maandverband-incident zomaar een pestmoment te laten zijn, wordt het hele gebeuren deze keer door een smartphone gefilmd en nadien op YouTube geplaatst. Met treiteringen doorheen de hele film voor Carrie tot gevolg.

Door bijvoorbeeld een shaky-cam-effect tijdens het bal te gebruiken wordt daarnaast ook het camerawerk aangepast aan de 21e eeuw. De modernisering van de klassieker heeft bovendien de originele score volledig overhoop gehaald. Er zijn geen doemdenkende orkestrale tonen meer te horen, wel wat achtergrondmuziek dat uiteindelijk uitdraait tot een leuke soundtrack met o.a. Diane Young van Vampire Weekend tijdens de ‘prom-scene’.

MGM

5. Minder taboe
Een personage neersteken met een dozijn messen, een ander door een voorruit laten knallen is cool, maar een paar bitch-slaps hier en daar is dat niet. Mevr. Desjardin geeft Carrie nog altijd een flinke klets tijdens haar douche-inzinking, maar verder dan dat werden alle horror-gerelateerde stukken verwijderd. En Alex Russells Billy zie je deze keer ook drinken en rijden, wat toch wel opvallend is aangezien de nieuwe Billy al het onnozele gedrag van de Travolta-versie heeft verloren en in de plaats overkomt als een echt rotkind met niks van compassie en een roekeloze reputatie.

You know the devil never dies, keeps coming back. But you gotta keep killing him.

Een volgende keer meer over de oude en nieuwe versie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.