Opvallende films van 2016 (7): L’économie du couple

L'économie du couple

O’Brother Distribution

Dieter

Dieter

In 2016 verschenen (te)veel films. Iedereen publiceert dan ook lijstjes van de beste en slechtste films. Hier bij Supercalifragilistic gaan we voor de meest opvallende films. Het zijn films die ons zijn bijgebleven omwille van de muziek, de fotografie, de vertolkingen, het camerawerk, de irrelevante plot of wat dan ook. Tot eind 2016 stellen we er elke dag een voor.  

Regie: Joachim Lafosse
Cast: Bérénice Bejo, Cédric Kahn, Marthe Keller, Jade Soentjens, Margaux Soentjens, Fransesco Italiano, Tibo Vandenborre, Catherine Salée

Als er één duidelijke parallel te trekken valt in het werk van de in Ukkel geboren Joachim Lafosse (1975°), dan is het hoe de scenarist/regisseur de onderliggende verhoudingen binnen disfunctionele families ontleedt. Ook zijn jongste film ligt in dit verlengde en illustreert eens te meer dat de beste cinema van eigen bodem nog altijd uit het Franstalige landsgedeelte van België komt.

L'économie du couple

O’Brother Distribution

In L’économie du couple schetst Lafosse het raak geobserveerde portret van een koppel dat een zware crisis doormaakt. Na een huwelijk van vijftien jaar besluiten Marie en Boris dat het beter is om uit elkaar te gaan en vragen ze de scheiding aan. Boris kan het zich niet veroorloven om te verhuizen en meent ook recht te hebben op een deel van de waarde van hun woonst, die hij eigenhandig renoveerde. Marie weigert echter om hieraan toe te geven, waarna de twee uit financiële noodzaak gedwongen worden om onder hetzelfde dak te blijven.

Het is nogal wiedes dat deze situatie voor beide partijen stilaan onhoudbaar wordt. Het herschept de verblijfplaats van het stel (waar de actie bijna integraal speelt) tot een zone van psychologische en emotionele oorlogsvoering en maakt van de kijker een discrete getuige. Vlammende ruzies, ijzige stiltes, gekibbel over betalingen en niet nagekomen praktische afspraken, bemoeienissen van ouders of het getouwtrek om de kinderen – niets wordt ons door de camera ontzien. Het gebeurt vaak ook allemaal in het bijzijn van hun kroost: de jonge tweelingzusjes die de grootste dupe zijn van de relatiebreuk.

Volgens de cineast, die vrij recent zijn vrouw verliet en zelf een kind is van gescheiden ouders, is L’économie du couple zijn meest autobiografische film. Een soort van pas de deux tussen het echtpaar die hij als een metafoor voor het leven ziet.

L'économie du couple

O’Brother Distribution

Het sociaal-realistische L’économie du couple is een uit het leven gegrepen film die gevoelsmatig zeer juist zit. Het spartaans vertelde, weinig opbeurende schouwspel graaft diep in op de personages – die aangrijpend worden vertolkt door de Frans-Argentijnse ster Bérénice Bejo en Cédric Kahn. Lafosse (zie ook Nue propriétéÉlève libre en het onthutsende À perdre la raison) doet daarmee zijn naam opnieuw eer aan als de Waalse meester van het benauwende familiedrama. Onvergetelijke scène: het paar dat even hun geschillen vergeet en aansluit bij de dansende kinderen – een zeldzaam moment van intens geluk dat de regisseur bijna tastbaar maakt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.