Opvallende films van 2016 (9): Arrival

Arrival

Sony Pictures

Dieter

Dieter

In 2016 verschenen (te)veel films. Iedereen publiceert dan ook lijstjes van de beste en slechtste films. Hier bij Supercalifragilistic gaan we voor de meest opvallende films. Het zijn films die ons zijn bijgebleven omwille van de muziek, de fotografie, de vertolkingen, het camerawerk, de irrelevante plot of wat dan ook. Tot eind 2016 stellen we er elke dag een voor.  

Regie: Denis Villeneuve
Cast: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O’Brien, Tzi Ma, Aibigail Pniowsky
Muziek: Jóhann Jóhannsson

De Frans-Canadese cineast Denis Villeneuve was nog geen household name toen hij zes jaar geleden Icendies afleverde, een beklijvende familiekroniek tegen de achtergrond van de Libanese burgeroorlog. Door enkele vakkundig gemaakte, grimmige stijloefeningen (waaronder de visceraal in beeld gezette war on drugs-film Sicario) schoot Villeneuve’s ster ondertussen als een komeet de hoogte in en ligt zijn bedje voortaan gespreid in Hollywood.

Arrival

Sony Pictures

In afwachting van de lang geanticipeerde Blade Runner follow-up die Villeneuve straks voor zijn rekening neemt, overtreft de regisseur zichzelf met het atypische Arrival, misschien wel de beste science fiction film van het voorbije jaar.

Wanneer er op twaalf schijnbaar willekeurige plaatsen verspreid over de aardbol mysterieuze schepen neerdalen in ons luchtruim, staat de wereld in rep en roer. Het spookbeeld van de intimiderende ellipsvormige gevaartes die een loopje nemen met de wetten van de zwaartekracht (ze blijven als een zwarte monoliet roerloos op een paar meter boven de grond hangen) houdt de mensheid in z’n greep en zaait paniek alom.

De wederom voortreffelijke Amy Adams vertolkt een professionele linguïste die samen met een natuurkundige (Jeremy Renner) door de Amerikaanse overheid wordt gerekruteerd om de bedoelingen van de buitenaardse bezoekers te achterhalen. Gesteund door een klein onderzoeksteam tracht de vrouw -die nog altijd getekend is door het verlies van haar dochtertje- om de raadselachtige taal van de wezens te ontcijferen en uit te maken of de niet-lineaire spraakkunst van de aliens ook hun denken bepaalt. Haar verwoede pogingen tot een open dialoog worden ook een race tegen de klok en de vooroordelen van het militaire apparaat.

Brian Tallerico, één van de bloggers op de site van de betreurde filmcriticus Rogert Ebert, heeft een verklaring voor de recente golf van meer complexere SF-films. “Much has been written about the recent surge of personal stories being told through the horror genre in films like It Follows, The Witch and The Babadook, but there’s an equally interesting trend in the science fiction genre as well. Over the past few years, we’ve seen the genre used not only to examine the power of space travel or a post-apocalyptic future but as a way to adress common humanity more than futuristic adventure stories”.

Arrival

Sony Pictures

Niettegenstaande de synopsis van Arrival misschien wat stereotiep mag klinken, past de film helemaal in de geest van bovenstaande stelling. Terwijl de onheilspellende dreiging van een buitenaardse invasie vaak leidt tot een inferieure vernielingszucht op grote schaal, draait het in Arrival vooral om de vraag of taal en wetenschap de sleutel vormen tot vooruitgang.

Het is een intellectueel uitdagende slow burn thriller die zowel spannend, emotioneel geladen, fascinerend én filosofisch van aard is. De plot werd ontleend aan een kortverhaal van de bekroonde Amerikaanse fictieschrijver Ted Chiang en vertelt enkele interessante zaken over tijdsbeleving. De afwisselend cerebrale, dan weer dwingende mise-en-scène wordt ondersteund door een hypnotiserende soundtrack van Jóhann Jóhannsson; het bevlogen camerawerk komt van Bradford Young (Ain’t Them Bodies Saints, A Most Violent Year). Een uiterst beheerste film die slechts met een paar eenvoudige tools een bijzonder klimaat weet te scheppen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.