Tony Scott: een jaar na de sprong

Tony Scott-The Fan

Columbia TriStar

Op 19 augustus 2012 stapte een man op klaarlicht dag vastberaden naar de Vincent Thomas Bridge in de haven van Los Angeles. Sprong vanop het turkoois geverfde ijzeren gevaarte de diepte in. De botte kracht van het water was fataal. Omstaanders verklaarden later dat de man amper geaarzeld had.

Wat verder in de haven stond zijn auto geparkeerd. De achtergelaten adressenlijst in de bolide maakte al snel duidelijk om wie het ging. Tony Scott, de Britse regisseur die als geen ander het actiegenre in de vingers had.

The Hunger

MGM

Baby Tony krijste zich de wereld in op 21 juni 1944. Plaats van de actie was het Engelse North Shields. Hij was het jongere broertje van Ridley Scott, de man achter tijdloze klassiekers als Alien, Blade Runner en Gladiator. Een derde broer, Frank, stierf in 1980 aan huidkanker.

We come from a tough, working class background, so we’re very tight.

Tony zou zijn eerste filmstappen onder de vleugels van zijn grote broer zetten. Die bood hem een job aan bij Ridley Scott Associates. Eigenlijk wou Tony schilder worden. Maar hij hield ook van snelle auto’s. ‘Laat die borstels liggen Tony, en na een jaar bij RSA heb je genoeg poen voor een Ferrari!’, overtuigde Ridley hem.

En zo geschiede het. Tony schoot hopen reclamespotjes, en hield een oogje op het bedrijf terwijl Ridleys filmcarrière een hoge vlucht nam. Tony was al 39 toen hij met met The Hunger zijn debuut afleverde. De eigenzinnige vampierenfilm was geen groot succes. Later zou het verhaal over een driehoeksverhouding tussen een dokter (Susan Sarandon) en een vampierenkoppel (Catherine Deneuve & David Bowie) evenwel in de schap met cultfilms terechtkomen.

Maar in 1983 waren de kritieken nog zo vernietigend, dat Scott sindsdien nooit meer een persrecensie zou lezen. Positieve reviews zouden nochtans snel zijn deel zijn. Ondanks het fiasco van The Hunger kreeg de debutant al snel een telefoontje van Jerry Bruckheimer en Don Simpson. 

Days of Thunder

Paramount Pictures

Na het zien van zijn reclamespot Nothing On Earth Comes Close voor de Zweedse autofabrikant SAAB waren de machtige producers overtuigd dat Scott de geknipte man was voor hun nieuwste project. In het spotje met Hollywoodallures liet Scott een Saab 900 Turbo het opnemen tegen een vliegtuig.

Scott had niet veel tijd nodig om te beslissen. De rest is zoals men zegt geschiedenis. Top Gun werd een van de grootste hits van 1986. Scott en hoofdrolspeler Tom Cruise zaten voorgoed gebeiteld. Vier jaar later zouden ze hun succesvolle samenwerking nog eens overdoen met Days of Thunder.

Ridley makes films for posterity. My films are more rock ‘n’ roll.

True Romance

Dutch FilmWorks

Critici stelden weleens dat Scotts films enkel op actie en snelheid dreven. Het manco van de filosofische touch die grote broer Ridley wel had. Nochtans waren niet al Tony’s films standaard popcornmateriaal. In 1993 snoerde hij de criticasters de mond met het geniale True Romance (check de lovende hulde van collega Antoine). Het script was van Quentin Tarantino, maar het was wel degelijk Scotts camera die zijn flitsende interpretatie aan de lotgevallen van Clarence (Christian Slater) en Alabama Worley (Patricia Arquette) gaf.

Met Unstoppable maakte Scott in 2010 zijn laatste film. Zijn vijfde samenwerking alweer met Denzel Washington. Tony was ook erg actief als producer. Samen met Ridley runde hij Scott Free Productions.

Scott was een levensgenieter voor wie traagheid een zonde was. Een amateur-alpinist, een fervente rugbyliefhebber. Een man die nooit vergeten was van waar hij kwam. Tijdens het draaien van zijn films droeg hij nog steeds het rode baseballpetje van op de set van Top Gun. De kleur was in de loop der jaren helemaal roze vervaald. Volgens getuigen aan de Vincent Thomas-brug ging het geliefde souvenir samen met hem het water in.

All my films are under two hours. I have a short attention span.

20th Century Fox

Scott was 68 toen hij ervoor koos uit het leven te stappen zoals hij zijn films maakte. Snel en opvallend. Zijn echtgenote, actrice Donna Scott (zijn derde vrouw alweer) en tweelingszonen bleven perplex achter. Heel hollywood was met verstomming geslagen. Er waren plannen voor een tweede Top Gun, en met een remake van de klassieker The Wild Bunch wou de regisseur zich aan het westerngenre wagen.

Scott maakte films waarvoor je graag met je maten naar de cinema trok. Beverly Hills Cop 2Crimson TideEnemy of the State, Man on FireThe Last Boy Scout, … Altijd meer aanhang gehad onder het gewone volk dan bij het kransje elitaire critici. Bioscoopgangers wisten wat ze mochten verwachten van de Britse regisseur. Pure adrenaline op het witte doek.

Zijn films waren een gulle grijns naar het medium: zo moet het jongens. Het cinegrafisch equivalent van een stevige rockplaat en een ijskoude flesje bier, vergezeld van een shot tequila. Het publiek bleef zelden op zijn honger zitten. Altijd een genoegen om een Scottprent terug te zien in de tv-katern. Bedankt daarvoor Tony.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.