Valentijn: Foute filmkoppels

A-Film Distribution

A-Film Distribution

We kunnen er niet omheen: het is weer 14 februari. De dag waarop we de liefde vieren. Al kan ik me meer vinden in deze definitie van Jim Carreys personage uit Eternal Sunshine of the Spotless Mind:

Today is a holiday invented by greeting card companies to make people feel like crap.

Want zeg nu zelf: wie van ons heeft zich nog nooit geërgerd aan al dat gedoe rond het feest van Sint-Valentijn? De moeizame zoektocht naar dat ene perfecte cadeau voor je geliefde, het Knuffelrock-gekweel op de radio, de dure restaurantbezoekjes of het gestress in de keuken… En natuurlijk de vele melige films die we door onze strot geramd krijgen (op VIJFtv was het gisterenavond al de beurt aan Valentine’s Day, dus dat hebben we in ieder geval al achter de rug). Zelfs wie een gelukkige relatie heeft, kan er wel eens genoeg van krijgen. Ik weet niet hoe het met jouw liefdesleven zit, maar het mijne is lang niet altijd zo spannend of romantisch als dat van Jennifer Aniston of Hugh Grant in de romcom van de week (inderdaad, mijn verwijzingen komen nog uit het vorige decennium).

Daarom stel ik je op deze Valentijnsdag graag voor aan een paar filmkoppels die niet zoveel geluk gegund is. Mannen en vrouwen die (meestal) wel hun best doen, maar die gewoon niet gemaakt zijn voor elkaar. Die hoegenaamd geen communicatieskills hebben. Of die gewoon brute pech hebben in het leven. De relaties van deze duo’s zijn zo hopeloos, dat ze jouw liefdesleven (of gebrek daaraan) er benijdenswaardig doen uitzien. Het is graag gedaan!

Katie en Hubbell (The Way We Were, 1973)

Columbia Pictures

Ons eerste paar is meteen al een episch koppel. We schrijven de jaren 30 van de vorige eeuw. Katie (Barbra Streisand) is een marxistische joodse studente die resoluut tegen de oorlog is. Ze heeft een oogje op Hubbell (Robert Redford), een knappe, populaire medestudent met veel schrijftalent, maar weinig idealen. Na de Tweede Wereldoorlog komen ze elkaar opnieuw tegen, beginnen ze een relatie en trouwen ze. Maar wanneer Hubbell zijn literaire talent vergooit om Hollywoodscenario’s te schrijven, komt hun liefde onder druk te staan. Het wordt steeds duidelijker hoe verschillend Katie en Hubbell wel niet zijn. Wanneer de Amerikaanse overheid een heksenjacht opent op communistische artiesten in Hollywood, brengt Katie’s activisme bovendien de carrière van haar echtgenoot in gevaar. “Opposites attract” zeggen ze wel eens, maar de kloof tussen dit koppel is eenvoudigweg te groot. Sydney Pollacks The Way We Were is de perfecte film om je dicht tegen je wederhelft aan te nestelen, maar hou die zakdoek alvast bij de hand. Op het einde zal je toch een traantje moeten wegpinken. Zeker wanneer la Streisand dan nog eens het bitterzoete titelnummer inzet. Mem’ries

Tom en Summer ((500) Days of Summer, 2009)

20th Century Fox

This is a story of boy meets girl, but you should know upfront, this is not a love story.

De vertelstem in Marc Webbs (500) Days of Summer valt meteen met de deur in huis: dit duo gaat geen happy end tegemoet. Tom (Joseph Gordon-Levitt) is een hopeloze romanticus die in een wenskaartenbedrijf werkt. Hij wordt halsoverkop verliefd op zijn nieuwe collega Summer (je zou voor minder, als ze eruit ziet als Zooey Deschanel). Zij, een kind van gescheiden ouders, gelooft echter niet in de liefde. Dat Summer Toms hart zal breken, zie je dus al van ver aankomen. “Roses are red, violets are blue… Fuck you, whore!”, zo luidt een van Toms valentijnskaarten dan ook na 251 dagen met zijn ‘dream girl’. Maar geen nood. Summer mag dan wel niet de ware zijn, uiteindelijk komt het allemaal wel goed met onze vriend Tom (al had ik hem gerust wel willen troosten).

Ben en Elaine (The Graduate, 1967)

MGM

In The Graduate van Mike Nichols maken we kennis met Benjamin Braddock (Dustin Hoffman). Ben is een net afgestudeerde twintiger die niet weet wat aangevangen met zijn leven. Op zijn eindexamenfeestje wordt hij verleid door Mrs. Robinson (Anne Bancroft), een vriendin van zijn ouders die vast zit in een liefdeloos huwelijk. Ze beginnen een geheime verhouding, die al gauw om niet veel meer dan seks blijkt te draaien. Dan dwingt Bens vader hem om Mrs. Robinsons dochter, Elaine (Katharine Ross), mee uit te vragen. Kwestie van de zaken nog wat ingewikkelder te maken. Mrs. Robinson kan hier niet mee lachen, en dus probeert Ben zijn date met Elaine te saboteren. Hij neemt haar zelfs mee naar een louche stripclub. Maar je kan het waarschijnlijk al raden: uiteindelijk kunnen de twee het best goed met elkaar vinden. En hangt er zelfs iets meer in de lucht… Of het ware liefde is? Dat valt te betwijfelen. Iemand die het bed heeft gedeeld met je moeder, en je meenam naar een stripclub tijdens jullie eerste date, lijkt me sowieso niet de ideale man. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets…

Frank en April (Revolutionary Road, 2008)

Paramount

Van de quarterlifecrisis van Ben in The Graduate naar de midlifecrisis van Frank en April Wheeler in Revolutionary Road. Het huwelijk van dit koppel is in een sleur geraakt. Frank (Leonardo DiCaprio) haat zijn job en zoekt soelaas in een affaire met zijn assistente. April (Kate Winslet) is gefrustreerd omdat ze haar grote droom, actrice worden, nooit heeft kunnen waarmaken. Samen met Frank en hun kinderen wil ze naar Parijs verhuizen om een nieuw leven te beginnen. Maar een promotie en een zwangerschap zouden daar wel eens een stokje voor kunnen steken… Wat volgt is een bijzonder pessimistische kijk op de ‘American Dream’. Zoals we het gewoon zijn van regisseur Sam Mendes. Geen filmpje dat je in een ‘romantische bui’ zal brengen dus (if you know what I mean).

Bess en Jan (Breaking the Waves, 1996)

The Criterion Collection

Maar het kan nog erger. Dit laatste koppel is ongetwijfeld het meest tragische uit onze lijst. Emily Watson is Bess, een diepgelovig, ietwat simpel meisje dat in het verleden met psychologische problemen kampte. Ze trouwt met olieboorder Jan (Lars von Trier-habitué Stellan Skarsgård), maar hun geluk is maar van korte duur. Na een ongeluk op een olieplatform is Jan tot aan zijn nek verlamd. Hierdoor is vrijen met zijn vrouw niet langer mogelijk. Uit seksuele frustratie spoort Jan Bess aan om seks te hebben met andere mannen, en hem dan verslag uit te brengen van haar avontuurtjes. Bess, die gelooft dat Jans ongeluk haar schuld was, gaat akkoord. Ze is ervan overtuigd dat de wens van haar echtgenoot ook de wil van God is, en dat ze Jan zo in leven kan houden. Breaking the Waves is het eerste deel uit von Triers Golden Heart-trilogie, waarin vrouwen zich opofferen voor het goed van anderen. Nu heb ik zelf veel over voor mijn wederhelft, maar me prostitueren, dat gaat me toch een stapje te ver. Het verhaal van Bess is een emotionele rollercoaster, zowel voor haar als voor de kijker. Geen kijkvoer voor een romantische avond met je lief dus, maar een keiharde brok cinema die je verpletterd zal achterlaten. U weze gewaarschuwd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.