Stanley Kubricks Film Noir

United Artists

Vanavond laat haalt de zender Nederland 2 Stanley Kubricks The Killing uit het archief. The Killing is een aanrader voor wie houdt van zwart-wit, heist-films of paardenrennen. Film noir was erg populair in de jaren 50 maar met deze film kleurde Kubrick toch buiten de lijntjes van het genre. Het feit dat hij later uitgroeide tot een bijna mythische regisseur is niet de enige reden dat The Killing op veel vlakken nog steeds het bekijken waard is.

United Artists

Om de kluis van een renbaan te roven schakelt een geroutineerde crimineel een handvol handlangers in. Op de cruciale dag van de roof heeft elk lid van de samengestelde bende zijn specifieke rol en plaats in en rond de renbaan. Het verloopt van de dag wordt verteld vanuit het perspectief van de verschillende personages na elkaar. Zo maakt Kubrick de actie erg spannend. Doorheen de bedrijven volgen we wat er al dan niet misloopt en hoe onvoorspelbaar fataal de dag afloopt voor de gangsters.

Stanley Kubrick was zeker niet de eerste die deze verteltechniek gebruikt, maar de uitvoering is uitzonderlijk goed verzorgd. In die periode stond zijn perfectionistische manier van werken nog niet helemaal op punt en de onvolmaaktheden in tempo en opbouw zorgen net voor meer dynamiek. De oubollige acteerstijl en snelle replieken horen natuurlijk bij het genre.

You’d be killing a horse. That’s not first degree murder. In fact it’s not murder at all, I don’t even know what it is.

De analyse van de eigenschappen van een crimineel als individu dat zich bewust buiten de maatschappij stelt komt maar in flarden naar boven. Elk lid van de bende heeft zo zijn eigen redenen om even de outlaw te spelen. Maar elk personage is zich bewust van de maatschappelijke regels die gebroken moeten worden teneinde zich op korte tijd in die mate te verrijken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: ,

Comments are closed.